DE MEERWAARDE VAN ONDERTITELING
Studies laten zien dat video’s vaak zonder geluid worden afgespeeld. Dat geldt zeker in een zakelijke omgeving.
Dit komt onder meer doordat veel videocontent wordt bekeken op mobiele telefoons én in ruimtes waar ook mensen aanwezig zijn die de kijker niet wil storen. Ondertiteling is daarom is een eenvoudige maar krachtige tool om je boodschap optimaal over te brengen. Een groter bereik door extra gebruiksvriendelijkheid dus! Gemiste kansen Video’s worden steeds vaker gedeeld op sociale media. Daar starten filmpjes vaak al zonder dat het geluid is ingeschakeld. Ondertiteling zorgt ervoor dat de kijker de boodschap direct kan volgen en geen waardevolle informatie mist. Iedere kijker die je filmpje wel bekijkt, maar niet de volledige inhoud tot zich neemt, is een gemiste kans! |
Betere SEO
Zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo kunnen een video niet bekijken of beluisteren. Ze kunnen daarentegen wel tekst indexeren. Dit betekent dat een ondertitelde video hoger zal scoren in een zoekopdracht. Dit leidt dan weer tot meer weergaven en betere vindbaarheid. Tevens hebben video’s met ondertiteling een langere 'kijktijd'. Ook een element waar zoekmachines rekening mee houden bij de ranking. Het SEO-voordeel van ondertiteling gaat echter alleen op bij ondertiteling met zogenaamde closed captions.
Closed captions
Er zijn twee soorten ondertiteling: open en gesloten. De open ondertiteling, of wel open captions, zijn de vertrouwde tekstregels onderaan de video, die altijd zichtbaar zijn. Daarnaast is er ook de gesloten ondertiteling, ook wel closed captions genoemd.
Closed captions is oorspronkelijk ontwikkeld voor dove en slechthorende mensen. Het is namelijk een vorm van ondertiteling die door de kijker aan- of uitgezet kan worden. Tegenwoordig wordt het echter ook steeds vaker gebruikt om video's gebruiksvriendelijker te maken voor een breder publiek. Én om websites beter vindbaar te maken in de natuurlijke zoekresultaten, doordat zoekmachines de tekst van de ondertiteling kunnen indexeren.
Toegankelijkheid en bereik
Ondertiteling zorgt ervoor dat de video toegankelijker wordt. Niet alleen doordat de kijker de boodschap kan lezen, maar ook doordat een veel groter publiek kan worden bereikt. Bestaat jouw doelgroep uit mensen uit verschillende taalgebieden? Overweeg dan eens om ondertiteling toe te voegen in een afwijkende taal. Een animatie met een Nederlands gesproken voice-over, kan bijvoorbeeld worden voorzien van Engelstalige ondertiteling. Zo vergroot je het bereik van je boodschap op een voordelige, maar zeer effectieve manier.
Blijft de boodschap hangen?
Kijkers die video’s met geluid bekijken, maken daarnaast vaak óók gebruik van de de ondertiteling. Onderzoek toont aan dat een boodschap vollediger en blijvender wordt opgenomen, wanneer deze via meerdere zintuigen tot ons komt.
Kortom, het toevoegen van ondertiteling aan je uitleganimatie is een voordelige, maar effectieve manier om maximale impact te bereiken!
Zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo kunnen een video niet bekijken of beluisteren. Ze kunnen daarentegen wel tekst indexeren. Dit betekent dat een ondertitelde video hoger zal scoren in een zoekopdracht. Dit leidt dan weer tot meer weergaven en betere vindbaarheid. Tevens hebben video’s met ondertiteling een langere 'kijktijd'. Ook een element waar zoekmachines rekening mee houden bij de ranking. Het SEO-voordeel van ondertiteling gaat echter alleen op bij ondertiteling met zogenaamde closed captions.
Closed captions
Er zijn twee soorten ondertiteling: open en gesloten. De open ondertiteling, of wel open captions, zijn de vertrouwde tekstregels onderaan de video, die altijd zichtbaar zijn. Daarnaast is er ook de gesloten ondertiteling, ook wel closed captions genoemd.
Closed captions is oorspronkelijk ontwikkeld voor dove en slechthorende mensen. Het is namelijk een vorm van ondertiteling die door de kijker aan- of uitgezet kan worden. Tegenwoordig wordt het echter ook steeds vaker gebruikt om video's gebruiksvriendelijker te maken voor een breder publiek. Én om websites beter vindbaar te maken in de natuurlijke zoekresultaten, doordat zoekmachines de tekst van de ondertiteling kunnen indexeren.
Toegankelijkheid en bereik
Ondertiteling zorgt ervoor dat de video toegankelijker wordt. Niet alleen doordat de kijker de boodschap kan lezen, maar ook doordat een veel groter publiek kan worden bereikt. Bestaat jouw doelgroep uit mensen uit verschillende taalgebieden? Overweeg dan eens om ondertiteling toe te voegen in een afwijkende taal. Een animatie met een Nederlands gesproken voice-over, kan bijvoorbeeld worden voorzien van Engelstalige ondertiteling. Zo vergroot je het bereik van je boodschap op een voordelige, maar zeer effectieve manier.
Blijft de boodschap hangen?
Kijkers die video’s met geluid bekijken, maken daarnaast vaak óók gebruik van de de ondertiteling. Onderzoek toont aan dat een boodschap vollediger en blijvender wordt opgenomen, wanneer deze via meerdere zintuigen tot ons komt.
Kortom, het toevoegen van ondertiteling aan je uitleganimatie is een voordelige, maar effectieve manier om maximale impact te bereiken!